Praktisk info

Syge børn må ikke komme i børnehaven eller vuggestuen.

Dels er der risiko for smittefare, og dels har vi ikke ressourcer til at varetage børn, som ikke er friske nok til at følge en normal dag i Viben.

Bliver et barn syg, mens det opholder sig i Viben, ringer vi til forældrene – og vi forventer, barnet hurtigst muligt bliver afhentet.

Det er altid tryggest at være hjemme, når man er syg.

Når der opstår tvivl om, hvornår et barn kan komme i børnehaven igen, retter vi os efter sundhedsstyrelsens hæfte om smitsomme sygdomme

hæftet finder du her:

Bestyrelsen og forældrerådet har søgt vejledning hos kræftens bekæmpelse og besluttet at bruge deres anbefalinger som er følgende:

”Vi skal bestemt ikke undgå solen, men lære at være i solen med sund fornuft. Solkampagnen opfordrer derfor ikke til, at børn holdes inde mellem 12 og 15. Man kan sagtens være ude midt på dagen, hvis man bare er i skygge, eller beskyttet af tøj, solhat og solcreme, hvor tøjet ikke dækker. Derfor opfordrer Solkampagnen daginstitutionerne til at smøre børnene mindst én gang om dagen før børnene skal lege udendørs, fx. kl. 11.00”

Børnehaven har indkøbt solcreme til at smøre alle børnene i:

”Apotekets Sol Lotion Faktor 30 er høj beskyttelse til lys og sart hud. Lotionen er vandfast – 2×20 min. – og uden parfume og parabener. Beskytter mod både UVA og UVB stråler. Indeholder både fysiske og kemiske filtre. Deklareret i samarbejde med Astma-Allergi forbundet (Blå krans). Godkendt til at bære det nordiske miljømærke Svanen.”

Børnehavens personale smører børnene en gang om dagen, og hvis børnene har svedt meget eller været våde smøres de igen.

Forældre skal selv sørge for at børnene er smurt ind inden aflevering om morgenen. Vi vil gerne gøre opmærksom på at det er vigtigt at børnene medbringer tøj som dækker mest mulig af kroppen, og gerne en solhat (bøllehat) som har skygge i nakken.

I alle børnenes rum er der to foldere som vi har fået tilsendt fra Kræftens Bekæmpelse’s kampagne ”Skru ned for solen”, vi opfordrer til at læse disse. Skulle der være spørgsmål kan forældrerådet kontaktets.

For mere information tjek hjemmesiden:

www.skrunedforsolen.dk